خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود .  حسین الهی قمشه ای

خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود . حسین الهی قمشه ای

این صفحه با اجازه و عنایت حضرت حق , به انتشار مطالب ادبی , عرفانی و تاریخی ایرانی اسلامی می پردازد و کپی برداری ازهمه مطالب آن برای عموم آزاد است
خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود .  حسین الهی قمشه ای

خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود . حسین الهی قمشه ای

این صفحه با اجازه و عنایت حضرت حق , به انتشار مطالب ادبی , عرفانی و تاریخی ایرانی اسلامی می پردازد و کپی برداری ازهمه مطالب آن برای عموم آزاد است

فصل هفتم / - بخش دهم تمجید مقدس (40 حدیث از زبان رسول الله(ص) در باره علی (ع) )

- بخش دهم  تمجید مقدس (احادیثی از زبان رسول الله(ص) در باره علی (ع) )

حضرت رسول اکرم و پیامبر اعظم , محمد مصطفی مربی و استاد علی مرتضی (ع) بهترین شخص جهت  معرفی و شناساندن شخصیت الهی و بی همتای امیر المومنین علی علیه سلام است .

بدین منظور در این آخرین بخش از کتاب خورشید ولایت ترجمه چهل حدیث از فرمایشات گهربار رسول الله  را که در باره عظمت و شان و مقام مولای متقیان و امیر مومنان , علی بن ابی طالب علیه سلام افاذه فرموده اند را  بعنوان  اختتامیه ایی متبرک در انتهای کتاب ذکر کرده , از درگاه خالق منان علو درجات را برای اولیا دین ومعرفت و رحمت خاص را جهت مومنین و هدایت و رستگاری را برای همه ابناء بشر مسئلت می نمایم و امیدوارم که این مختصر تلاش را که به منظور ایجاد وحدت هرچه بیشتر و بهتر بین همه برادران دینی مسلمان از هر سنخ و صنف و گروه و دسته پیرامون شخصیت شخیص امیر مومنان علی ابن ابی طالب علیه سلام صورت گرفته است  را  از این فقیر به فضل خویش  پذیرفته و لطف خویش قبول فرمایند و نام این حقیرفقیر سرا پا تقصیر را در زمره علاقه مندان  صادق و پیروان عاشق و یاران صمیمی  و بسیاربسیار  نزدیک آن جناب  ضبط و ثبت بفرمایند .

انشاالله تعالی

و من الله توفیق

به اتمام رسید این تلاش

با هرچه بود از کژی وکاست

تو به مرحمت بکن قبولش راست

 در تاریخ 22/09/1395 هجری شمسی

مصادف با 12 ربیع الاول سال 1438 هجری قمری

که مصادف شدبا ولادت رسول الله(ص) به روایت اهل تسنن و

درود و سلام و ثناازآستان احدیت برپیامبراعظم(ص) وآل کساو اولاد طاهرینشان بعددی که حد و نهایت آنرا کسی جز خدا به شمار نتواند آورد چرا که آنها چراغ هدایت اند و کشتی نجات .

 **********************************************

1-حدیث استماع : حضرت رسول فرمود : خداوند عالم برای برادرم علی فضائلی عنایت فرمود و اختصاص داده که جز او کسی نمی تواند بشمرد . کسی که یکی از فضائل او را از روی عقیدت یاد کند و بگوید خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد هر چند با گناه جن و انس در عرصه قیامت بیاید و هر کس یک فضیلت او را بنویسد و حفظ کند و بگوید و در ورقی باقی گذارد فرشتگان برای او طلب آمرزش میکنند و هرکس یک فضیلت از او بشنود و بگوش هوش بسپارد ، خداوند گناهان او را بیامرزد و هرکس کتابی را مطالعه کند که فضایل علی در آن نوشته شده گناهانش محو گردد . (ابو نعیم اصفهانی و علامه حللی )

2- حدیث آل : علی (ع) آل محمد(ص) است و اولاد او نسل محمد(ص) است . (تاریخ الخلفا سیوطی جلد اول صفحه 64 و دارالمنشور صفحه 39 )

3- حدیث ابتلا : همانا خداوند در حدیث قدسی می فرماید در علم ازلی ما چنین گذشته است که علی را خود بیآزمایم و خلق را به علی بیآزمائیم و امتحان نمائیم ((پس علی مبتلی به خلایق است در حب و بغض او )) (در کتاب حلیه اولیا )

4-حدیث اجتماع : پیغمبر خدا (ص)  فرمود :اگر همه مردم بر دوستی علی متفق می شدند آتش جهنم خلق نمی شد . (فردوسی دیلمی از ابن عباس )

5-حدیث الحق یا احق : پیغمبر خدا (ص) در حق علی فرمود : خدایا حق را با او ملازم گردان و به علی فرمود حق با تست و علی با حق است و حق با علی و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا آنکه کنار حوض کوثر بر من وارد گردند . (جمع بین کتب صححاح)

6- حدیث دیگر در باره حق خلافت علی : پیغمبر خدا (ص) فرمود : یا علی هیچکس از تو سزاوارتر به مقام خلافت من نیست . (کشف التفاسیر- حافظ ابومحمد ثعلبی متوفی 217)

7- حدیث احصاء : پیغمبر خدا (ص) فرمود : خداوند متعال برای برادرم علی آنقدر فضیلت قرار داده که جز خدا کسی نمیتواند آنها را احصاء وشماره کند . (فضایل احمد حنبل و حافظ ابو عمرو فزاری متوفی 206 )

8- حدیث کل شی احصیناه فی امام مبین : از پیامبر در تفسیر این آیه پرسیدند امام مبین تورات است ، فرمودند نه ، گفتند انجیل است ، فرمودند نه ، گفتند قرآن است فرمودند نه ، آنگاه علی (ع) رسید در این لحضه پیامبر(ص) فرمودند اینست امام مبین و امام بحق و ناطق که خداوند علوم اولین و آخرین را در او جمع و احصاء فرموده است .(پیامی بزرگ از بزرگ پیامبران صفحه 171)

9- حدیث استوی : پیامبر اکرم (ص) فرمود :اسلام به نیروی شمشیر علی از خصومت کفار و مشرکین پیراسته شد .(ابو نعیم اصفهانی در کتاب حلیه الاولیا متوفی 430)

10- حدیث اطلاع : پیامبر اکرم (ص) خطاب به دخترش فاطمه زهرا میفرماید : خدای متعال به اهل زمین به علم کامل نظر فرمود و مرا به رسالت انتخاب کرد ، پس از آن باز به علم کامل به اهل زمین نگریست و شوهر تورا برگزید و بمن وحی فرستاد که او را با تو تزویج کنم و او را وصی خود گردانم .(حافظ خطیب بغدادی متوفی 463)

11- حدیث افضل الناس : پیامبر(ص) فرمود : ضربتی که علی در جنگ خندق بر عمروبن عبدود زد ثوابش از عمل امت من افزونتر است و در احادیث دیگر فرمود : علی افضل اوصیا و افضل انصار و مهاجرین است و افضل خلق خداوند است . (ابن مغازی شافعی متوفی 483)

12-حدیث انتجاء : پیامبر (ص) در باره علی (ع) فرمود: من علی را برنگزیدم و بزرگ نگردانیدم بلکه خداوند او را برگزید و اختیار نمود و بزرگ گردانید .(مسند احمد حنبل و صحیح ترمذی)

13- حدیث اهلی : پیامبر(ص) در ذیل خبر مباهله سر بلند کرد و فرمودند : پروردگارا علی و فاطمه و حسنین اهل بیت من هستند . (سعدبن وقاص در مسند ترمذی متوفی 279)

14- حدیث باب علم : پیامبر بارها و بارها فرمود : من شهر علمم و علی دروازه این شهر .( جامعه صغیر سیوطی 911)

15- حدیث بشری : پیامبر(ص) فرمود : یا علی تو وصی و جانشین و وزیر و وارث و پدر فرزندان من هستی . (ابو نعیم اصفهانی حلیته الاولیا )

16- حدیث ائمه : پیامبر(ص) فرمودند :  پیشوایان پس از من دوازده نفر هستند ، که اول آنها توئی یاعلی و آخرشان قائم مهدی است که خداوند مشارق و مغارب را بدست او میگشاید .(احمد حنبل در مسند صفحه 281 چاپ 1211 از براءبن عازب[1] چنین روایت نموده است .

براءبن عازب میگوید در سفر حج با رسول خدا بودیم که در غدیر خم فرود آمدیم و اعلام نماز جماعت دادند و برای رسول خدا زیر دو درخت را جاروب نمودند نماز ظهر را بگذارد و دست علی را گرفته بود و فرمود آیا نمی دانید که من به مومنین از خودشان اولی به تصرفم ؟ گفتند چرا . پس دست علی را بگرفت و فرمود هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست ، پروردگارا هر کس علی را دوست دارد او را دوست بدار و هر که او را دشمن دارد او را دشمن بدار و پس از آن عمر علی را استقبال نمود و گفت ای پسر ابیطالب گوارا باد تورا این مقام که هر صبح و شام مولای هر مومن و مومنه ای تا آخر حدیث . (همه صححاح سته این حدیث را نقل نموده اند .)

17- حدیث امان : پیغمبر(ص) فرمود:  اهل بیت من امان ساکنین زمین هستند . (این حدیث به 5 طریق از عامه و 4 طریق از خاصه نقل شده است .)

18- حدیث تمسک : پیغمبر(ص) فرمود: هرکس بخواهد براه نجات باشد و از فتنه ها و حوادث مصون بماند باید پس از من دست توسل و تمسک بدامان ولایت علی بزند ، راه علی راه نجات است . (احمد حنبل درمسند)

19-حدیث ثقلین : پیغمبر اکرم(ص) فرمود : در میان شما دو چیز را وامیگذارم که اگر به دامن آندو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد آنها قرآن و اهل بیت من هستند .(صحیح ترمذی)

20- حدیث حروف مقطع قرآن : از عجائب قرآن کریم این است که اگر حروف مقطع نورانی قرآن را در کنار هم بگذاریم و حروف مشابه را یکی بگیریم این جمله بدست می آید : (علی صراط حق نمسکه) یا (صراط علی حق نمسکه) ترجمه : طریق علی حق است و ما از راه حق پیروی خواهیم کرد .(از عامه 39 حدیث و از خاصه 82 حدیث وارد شده است .)

21- حدیث حب : پیغمبر اکرم (ص) فرمود :  دوستی علی حسنه است جبرئیل برمن نازل شد و گفت یا محمد خدایت امر فرموده که علی بن ابیطالب را دوست بداری کسی که علی را دوست بدارد مرا دوست داشت ، دوستی علی حسنه و ثواب و نیکوئی است که هیچ گناهی به آن زیان نمیرساند .(کفایه الخصام صفحه 396)

22-حدیث خیر : پیامبر اکرم (ص) در باره حضرت علی (ع) فرمودند : علی بهترین بشر است ، هر که منکر شود کافر است ، علی بهترین نیکوکاران است ، علی بهترین این امت است ، علی بهترین کسی است که جانشین من می باشد ، علی بهترین اهل بیت من است ، علی بهترین خلایق است ، علی بهترین امت است که پس از تو برای فرمانروائی آفریده ام .(جابر و حذیفه و خطیب خوارزمی )

23- حدیث ذکر :  ثعلبی از جابر جعفی در ذیل آیه (فاسئلوااهل الذکر) و منادی در حرف ذال نقل میکند که که پیغمبر فرمود مراد از آیه اهل ذکر علی است و یاد علی عبادت است و خود او فرمود نحن اهل الذکر .

24- حدیث سد باب : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : تمام در های مسجد پیغمبر را که به خانه سایر اصحاب باز می شد ببندند بجز خانه خودشان وخانه علی علیه سلام و فاطمه زهرا و علت این کار این است که آنها همیشه طاهراند و در حدیث دیگر فرمود یا علی حلال نیست هیچکس غیر از من و تو مجاور مسجد باشیم . (خصایص نسائی صفحه 17)

25- حدیث سما و سنام : پیامبر(ص) فرمود : مثل من و اهل بیت من مانند نمازهای پنجگانه است، من مانند نماز صبح و علی مانند نماز ظهر و فاطمه چون نماز وسطی و حسن و حسین چون نماز مغرب و عشاء هستند .

ابوهریره گفت از پیغمبر(ص) شنیدم که در آسمان 4صد هزار و در آسمان پنجم سیدهزار و در اسمان هفتم فرشتگان بیش از قبیله ربیعه و مضر هستند دیدم همه بر علی امیرالمومنین و دوستان او صلوات میفرستند و استغفار برای شیعیان او میکنند .(ابوهریره در کتاب شرف النبی)

26- حدیث شجره : پیغمبر فرمود : من و علی از یک درختیم و سایر مردم از درختان دیگر .

27- پیامبر اکرم (ص) به ام سلمه فرمود : ای ام سلمه این سخن را بشنو و گواهی ده  همین علی است که امیر مومنان و بزرگ مسلمانان و صندوق علم من و دریست که از آن در باید بشهر علم و دین وارد شد و او برادر من و در دین و یگانه دوست من در دنیا و آخرت است و با من در بلند ترین مقام بهشت خواهد بود . (شرح ابن ابی الحدید معتزلی)

28- حدیث صراط : پیامبر اکرم (ص) فرمود : علی صراط محمد و آل محمد است ، و در حدیث انس روایت شده که فرمود : چون قیامت برپا شود و پل صراط را روی آتش جهنم بکشند که هیچ کس به بهشت نمی تواند برود مگر از روی این پل و از روی آن نمی گذرد کسی مگر نامه ولایت و دوستی علی در دست داشته باشد .

و در روایت دیگر است جواز من علی بن ابیطالب ، جواز عبور از پل باید مسجل به موهر و مهر علی باشد .

29- پیامبر اکرم (ص) فرمود : یا علی خوشا بر حال آنکه تو را دوست بدارد و اطاعت کند و وای بر حال کسی که تو را انکار کند و کینه تو را در دل بگیرد .(از عامه به 5 طریق و از خاصه به 11 طریق این حدیث آمده است .)

30- حدیث عروه : پیامبر اکرم (ص) فرمودند : پس از من فتنه پدید می آید که محیط افکار را تیره و تاریک میگرداند کسی در آن میان نجات می یابد که به زنجیر محکمی دست یابد . اصحاب گفتند یا رسول الله آن زنجیر و حلقه محکم کیست ؟ پیامبر(ص) فرمود : ولایت و دوستی علی است که بزرگ جانشینان من است .(منظور از جانشینان ائمه معصوم علیه سلام اند )

31- حدیث عدن : پیامبر اکرم(ص) فرمودند : خداوند چون بهشت عدن را آفرید ، فرمود خود را زینت ده و بهشت عدن خود را بیآراست و چهره خود را پیراست . پس خطاب شد بعزت و جلال خودم سوگند که تورا جز برای مومنین نیآفریدم ، آنگاه پیغمبر(ص) رو به علی کرده فرمود : یا علی تو بزرگ مومنان هستی و مومنان شیعیان تو هستند و اضافه فرمود : بحق کسی که مرا برسالت فرستاده بهشت عدن را جز برای تو و شیعیانت نیآفریده است .

32- حدیث علمته تعلیم و تعلم : پیغمبرخدا (ص) فرمود : هیچ علمی از وحی نیآموختم مگر آنکه آن علم را به علی آموختم و من شهر علمم و علی درب مدینه علم است . (ابن مغازی متوفی 483)

33- پیامبر اکرم(ص) فرمود : سر لوحه مومن دوستی و ولایت علی بن ابی طالب است .

34- حدیث غیاض : پیامبراکرم(ص) فرمود:  یا اباالحسن اگر دریا جوهر شود و درختان علم قلم گردند و همه جن و انس نویسنده و محاسب شوند ، فضائل و مناقب تو را نتوانند بشمارند .

35- در شواهد التنزیل و ثعلبی در تفسیر آیه (قل لا اسئلکم علیه اجرا الاالموده فی القربی) و احمد حنبل در مسند خود مینویسد : دوستی علی و فاطمه و فرزندان آنهاست . بخاری در صحیح خود می نویسد قربی آل محمد هستند .

36- حدیث لوا : پیامبر اکرم (ص) فرمودند : روز قیامت علی پرچم دار شفاعت من است  و بدست او کلید گنجهای رحمت پروردگار است .

37- حدیث لا حساب : پیامبر اکرم فرمودند : روز قیامت هفتاد هزار سلسله از امت من بدون حساب وارد بهشت میشوند .

آنگاه التفات به علی نموده فرمودند : یا علی آنها شیعیان و دوستان تو هستند و تو پیشواو رهبر آنها هستی .

38- پیامبر اکرم(ص) فرمود : من از خدا خواستم این راه صراط المستقیم برای علی و مخصوص او باشد . خداوند هم را مستقیم را مخصوص علی فرمود .

39- حدیث مع الحق : پیامبراکرم(ص) فرمودند: همیشه حق با علی است و علی برحق است و هرکجا حق است علی است و هرجا علی ست حق آنجا دور می زند . حق از علی جدا نیست و علی از حق جدا نمی شود تا سر حوض کوثر بر من وارد شود . (جمع بین صححاح)

40- حدیث مواسات : احمد حنبل در مسند خود می نویسد: در جنگ احد همه فرار کردند عثمان گریخت و خود را به مدینه رسانید و ابوبکر و عمر از جبهه جنگ گریختند و تنها علی بود که از پیامبر(ص) محافظت می کرد و جبرئیل نازل شد و فرمود این است معنی مواسات .

 

 

-  برخی ازمنابع و ماخذ کتاب

برخی ازمنابع و ماخذ استفاده شده در کتاب به ترتیب حروف الفبا

1- ....آنگاه هدایت شدم ، تالیف دکتر محمد تیجانی تونسی ، ترجمه سید محمد جواد مهری ، ناشر بنیاد معارف اسلامی چاپ سی و هشتم  1386 .

2- اسرار آل محمد ، ترجمه کتاب سلیم بن قیس متوفی 76 هجری قمری ، ترجمه اسماعیل انصاری ، ناشر انتشارات علامه قم  چاپ دوم  1413  هجری قمری .

3- امالى طوسى ، شیخ طوسى متوفاى 460، چاپ قم ، مکتبه المفید: ص ‍ 384.

4- انوار الیقین فى امامه امیرالمؤ منین علیه السلام ، حسین بن بدرالدین حسنى یمنى متوفاى 670 ، 6-  الإمامة و السیاسة، ابن قتیبه دینورى، ج 1،  جواب على الى معاویه، (انتشارات شریف رضى، قم 1388 هـ ق).

5- الاحتجاج ، ابومنصور احمد طبرسى متوفاى 548 چاپ قم ،: جلد 1.

6- الغارات ، تالیف ابو اسحاق ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال معروف به هلال ثقفی ، ترجمه عبد المحمد آیتی ناشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ اول 1371

7- پیام بزرگ از بزرگ پیامبران تلیف و ترجمه حسین عمادزاده  چاپ 1350  تهران             

8-  تاریخ الخلفاء، جلال الدین سیوطى، تحقیق محمدمحى الدین عبدالحمید، ص 163، فصل فى خلافة عثمان.

9- تذکرةالحفاظ ، ذهبی ، جلد1 ، ناشر: داراحیاءالتراث العربی، بیروت، لبنان

10-  تاریخ طبری یا تاریخ الرسل یا الملوک (224 310)  ترجمه ابولقاسم پاینده انتشارات اساطیر چاپ تهران.

11- تحلیلی بر مواضع سیاسی علی بن ابی طالب (ع) ، تالیف اصغر قائدان ، ناشر انتشارات امیر کبیر ، چاپ سوم 1378

12- در خلوت علی زیباترین سروده های پارسی در مقام علی (ع) انتشارات حافظ نوین چاپ سوم 1376

13- در مکتب فاطمه سلام الله علیه ، تالیف دکتر علی قائمی ناشر انتشارات امیری چاپ اول 1371

14- دلائل الامه ، ابوجعفر محمد بن جریر طبرى امامى از علماى قرن پنجم ، چاپ قم ، موسسه بعثت ، 1413:

15- کشف الغمه فى معرفه الائمه علیه السلام ، ابوالحسن على بن عیسى اربلى متوفاى 693، چاپ بیروت ، دار الکتاب الاسلامى ، جلد 2.

16- کنزالعمال، متقی هندی، جلد10 ، ناشر: موسسةالرسالة، بیروت، لبنان

17- شرح نهج البلاغه ، ابن میثم بحرانى متوفاى 679، چاپ بیروت ، 1401، دار العالم الاسلامى : جلد5  

18- شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، عزالدین ابوحامد عبد الحمید بن هبه الله بن محمد المدائنی المعتزلی (586 655) تحقیق ابوالفظل ابراهیم ، قاهره داراحیاء الکتب العربیه 1378 و قم منشورات مکتبه آیه الله نجفی 1404 .        

19- الشافى فى الامامه سید مرتضى علیم الهدى متوفاى 436، چاپ تهران ، موسسه الصادق ، 1410: جلد 4.

20- علی بزرگمرد جاودانه تاریخ تالیف بدر تقی زاده انصاری ناشر انتشارات کوثر چاپ اول 1376

21- فان فلوتن ، تاریخ شیعه و علل سقوط بنی امیه ، ترجمه مرتضی هاشمی حائری .

22-  فروغ ولایت، جعفر سبحانى، ص 446 (انتشارات صحیفه، چاپ اول، اسفند 1368). 

23- قضاوتهای حضرت امیر المومنین(ع) تالیف شیخ ذبیح الله محلاتی چاپ چهارم کتابخانه ارشاد .

24- شرح الاخبار فى فضائل الائمه الاطهار علیه السلام ، قاضى نعمان مغربى متوفاى 363، چاپ قم ، جامعه مدرسین : جلد 3.

25- الدر النظیم فى مناقب الائمه اللهامیم ، جمال الدین یوسف بن حاتم شمامى از علماى قرن هفتم ، چاپ قم ، جامعه مدرسین 1420:.

26-  الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، خواجه احمد بن محمد (314 هجری ) هند ، حیدر آباد دکن ، دایره المعارف العثمانیه الطبع الاولی 1388  هجری .

27-الطرائف ، سید رضى الدین على بن طاووس متوفاى 664، چاپ قم ، 1400:.

28- الکتاب المبین ، محمد بن عبدالنبى نیشابورى متوفاى 1232، نسخه خطى کتابخانه آیه الله مرعشى قم ، شماره 1875،.خطى کتابخانه مرکز الابحاث العقائده فم :.

29- منال الطالب فى شرح طوال الغرائب ، مبارک بن محمد بن اثیر متوفاى 606، چاپ مکه ، جامعه ام القرى ، 1399،.

30- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحدید المتوفى 656، چاپ مصر، دار احیاء الکتب العربیه ، ج 16

31- التذکره الحمدونیه ، ابن حمدون محمد بن حسن متوفاى 562، چاپ بیروت ، دار صار، 1996، جلد31-6

32- بلاغات النساء ابن طیفور احمد بن ابى طاهر متوفاى 280، چاپ قم ، انتشارات بصیرتى:.

33- الفاضل فى صفه الادب الکامل ، ابوالطیب محمد بن احمد وشاء متوفاى 325، چاپ بیروت ، 1411، دار الغرب العربى .

34 مجموعه زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام ، حسین عماد زاده ،چاپ انتشارات نشر طلوع چاپ هفتم

35- معانى الاخبار، شیخ صدوق متوفاى 381، چاپ قم ، مکتبه الداورى : ج 2 ص 295 - 296، جلد 1. 

36- ناسخ التواریخ تالیف میرزا محمد تقی سپهر انتشارات کتابچی چاپ چهارم 1379

37- نثر الدار، ابوسعد منصور آبى متوفاى 421، چاپ مصر، الهیئه المصریه العامه الکتاب : جلد 4.

38- نهج البلاغه جمع آوری تالیف سید رضی ترجمه علی شیروانی ناشر موسسه انتشارات دار العلم 1386چاپ ششم تهران .

39-  نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلى، ص 312 (انتشارات دارالهجرة، قم، 1407 هـق)، ذیل نماذج اخرى من نسب معاویه و انسابه و هم الشجرة الملعونه.

40- قرآن کریم ،ترجمه ناصر مکارم شیرازی ، چاپ انتشارات آستان قدس رضوی خط محمد حسین یزدی چاپ هشتم .

منابع اینترنتی استفاده شده در کتاب عبا رتند از سایت های

http://www.tebyan-zn.ir 

http://www.ahlolbait.ir

http://www.najmolhda.ir

http://www.behar.ir

http://www.payambarazam.ir

http://www.123mis.blogsky.com

http://www.hawzah.net

http//:www.emamali.net 

http//:www.valiasr-aj.ir

http://www.goonagoon.org

 



[1] - براءبن عازب از اصحاب پیغمبر(ص) است که در 14 غزوه در حضور پیامبر(ص) جنگید و در سال 24 ری بدست او فتح شد و در جنگهای جمل و صفین هم در رکاب امیر المومنین علی (ع) بود و در زمان مصعب درکوفه وفات یافت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد