خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود .  حسین الهی قمشه ای

خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود . حسین الهی قمشه ای

این صفحه با اجازه و عنایت حضرت حق , به انتشار مطالب ادبی , عرفانی و تاریخی ایرانی اسلامی می پردازد و کپی برداری ازهمه مطالب آن برای عموم آزاد است
خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود .  حسین الهی قمشه ای

خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود . حسین الهی قمشه ای

این صفحه با اجازه و عنایت حضرت حق , به انتشار مطالب ادبی , عرفانی و تاریخی ایرانی اسلامی می پردازد و کپی برداری ازهمه مطالب آن برای عموم آزاد است

در بیان اهمیت بی نظیر دعا و دعا کردن و آداب آن

در بیان اهمیت  فضیلت دعا و دعا کردن و آداب آن

 

اى رسول من بگو اگر به سوى خدا متوجه نشوید و دعا نکنید پروردگارم به شما اعتنا نخواهد کرد.

 

در بیان فضیلت و اهمیت دعا کردن همین بس که برترین دعا ها توسط حضرت امیرالمونین علی علیه سلام  و اولاد ایشان  ائمه هدا  روایت گردیده است ، همان علی علیه سلامی  که در مقام عمل ، یک ضربه شمشیرش برابر با پاداش عبادت کل جماعت جن و انس از ازل تا به ابد توسط حضرت حق قلمداد شده و در بیان قدرتش  از ایشان به فاتح خیبر و کشنده مرحب  یاد شده ، همان علی علیه سلامی که از بدایت عمر  در نوجوانی   تا شصت و سه سالگی هنگام شهادت در محراب نماز صبح غرق در خدمت باری تعالی بود و به فرموده خودش به اندازه چشم برهم زدنی از خداوند بزرگ غافل نشد ، با این همه خود را محتاج به دعا کردن می بیند و جانسوزترین دعا ها از وجود مقدس ایشان نقل شده ادعیه مهمی چون کمیل ، خمسه عشر و.... ، همچنین در اهمیت دعا کردن همین بس که بدانیم کل اذکار نماز دعا و ثناست و این واجب در هیچ زمانی از انسان فوت نمی شود حتی در بستر بیماری و همانطور که پیامبر(ص) والا مقام اسلام حضرت محمد مصطفی علیه آلاف و تحیت و سلام و ثنا فرموده اند : (دعا مغز عبادت است ) پس هر انسانی در هر مقام و موقعیتی محتاج دعاست .

التماس دعا


و اما

آیات قرآن راجع به دعا کردن

  

1 - (اعراف آیه 80): براى خدا نامهاى نیک است پس او را به وسیله آنها بخوانید و دعا کنید.

2 - (غافر آیه 60): مرا بخوانید و درخواست کنید تا پاسخ دهم .

3 - (انعام 53): اى پیامبر نباید آنان را که هر صبحگاه و شبانگاه خدا را مى خوانند از پیش خود برانى .

4 - (فرقان 77): اى رسول من بگو اگر به سوى خدا متوجه نشوید و دعا نکنید پروردگارم به شما اعتنا نخواهد کرد.

 


سخنان ائمه معصومین علیه السلام راجع به دعا

 

 رسول اکرم صلى الله علیه و آله : دعا حربه مومن است براى دفع دشمنان و عمود دین است که به آن دین مومن بر پا است و نور آسمان و زمین است .

(بحار الانوار جلد 93، ص 288)

 

امام صادق علیه السلام : دعا همان عبادتى است که خداوند درباره اش فرموده همانا کسانى که از عبادت و پرستش من تکبر کنند بزودى با ذلت و خوارى وارد جهنم خواهند گشت پس فرمود دعا کن خدا را بخوان و مگو کارها بر حسب تقدیر الهى انجام خواهد شد.

(وسائل الشیعه )

 

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : ناتوان ترین مردم کسى است که از دعا کردن ناتوان باشد.

(مشکاه الانوار)

 

امام رضا علیه السلام : دعا از نیزه کارگرتر است و دعا بر مى گرداند قضا را هر چند از آسمان نازل شده باشد و محکم شده باشد و دعا کلید همه رحمت ها است .

امام صادق علیه السلام : خداوند عزوجل خوشش نمى آید که بندگانش از همدیگر خواهش و درخواست کنند و همین مطلب را درباره خودش دوست دارد چون خداوند عزوجل خوشش مى آید که از او سوال و درخواست کنند و نعمتهاى خداوندى را از وى بخواهند.

(ص 1109، ح 2، ب 20)

 

امام محمد باقر علیه السلام : هیچ چیزى نزد خدا برتر از سوال و درخواست آنچه که در نزد اوست نمى باشد.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله : کسى که به دعا توفیق یابد بدبختى ندارد و وقتى خدا توفیق خود را براى دعا فراهم نمود علامت آن است که درهاى رحمت را بروى او گشوده است .

(وسائل الشیعه )

 

امام صادق علیه السلام : هنگامى که بنده مومن دعا کند خداوند عزوجل به فرشتگان گوید با این که دعاى این بنده مستجاب است در عین حال حاجتش را دیرتر بر آورید چون من دوست دارم آوازش را بشنوم .

امام رضا علیه السلام : به اصحاب خود فرمود بر شما باد به سلاح انبیاء گفتند: سلاح انبیاء چیست ؟ فرمود: دعا.

امام موسى کاظم علیه السلام : فرمود: که از براى هر مرض دوا و دعائیست . هرگاه خداى تعالى به خاطر بیمار رساند که دعا کند به تحقیق اذن داده است در شفاى او.

 

 

فواید دعا از سخنان ائمه معصومین علیه السلام

 

امام صادق علیه السلام : همانا بنده مومنى درباره حاجتى خداى خود را خوانده و دعا مى کند در آن حال خداوند عزوجل به فرشتگان گوید حاجت او را دیگرتر بر آورید چون مشتاق شنیدن صداى دعاى او هستم و در روز قیامت خداى عزوجل به آن بنده خواهد گفت : بنده من دعا کردى و من برآوردن حاجت تو را مدتى به تاخیر انداختم و ثواب دیر برآوردن حاجتت را الان چنین و چنان خواهد و درباره فلان مطلب دعا کردى باز هم دعایت را دیر مستجاب کردم و اکنون به عوض دیر مستجاب شدن دعایت مزد و پاداش فراوانى خواهم داد. امام صادق علیه السلام فرمود: همین که مومن خوبى نتیجه را مى بیند آرزو مى کند که اى کاش ‍ هیچ یک از دعاهایش در دنیا مستجاب نمى شد.

(ب 21، ح 5، ص 1112)

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر مسلمانى که دعا کرده و خدا را بخواند البته در غیر قطع رحم و گناه حتما یکى از این سه نعمت به او داده خواهد شد.

اول : خواسته اش را بزودى برآورد.

دوم : ذخیره آخرتش قرار دهد.

سوم : پیشامد ناگوارى را از او دور کند.

یاران گفتند اگر چنین است فراوان دعا کنیم . فرمود: فراوان دعا کنید.

امام صادق علیه السلام : خداوند در روز قیامت دعاى مومنان را جزء کارهاى نیک آنان شمرده و به همین بهانه در بهشت جاى بهترى به آنان خواهد داد.

على علیه السلام : دعا سپر مومن در مقابل بلاها است و اگر درب خانه اى را زیاد بکوبى عاقبت به رویت باز شود. خداوند دوست دارد بندگانش از او درخواست کنند و به پاداش دعاى آنان در روز قیامت مانند عملهاى دیگرشان خواهد داد.

(وسائل الشیعه )

امام صادق علیه السلام : بر شما باد به دعا کردن چه اینکه هیچ وسیله اى مانند دعا شما را به مقامات قرب معنوى نزدیک نمى کند.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله : دعا مغز و روح عبادتها است هیچ دعایى بى اثر نمى ماند و لااقل کفاره بعضى از گناهان واقع مى شود.

(وسائل الشیعه )

 مولانا در باره دعا کردن و دلیل آن در کتاب شریف مثنوی ( دفتر ششم) می فرمایند :

چون نباشم ز اشک خون باریک ریس؟
من تهی دست قصور کاسه لیس؟

چون چنان چشم اشک را مفتون بود
اشک من باید که صد جیحون بود

قطره ای زآن زین دو صد جیحون به است
که بدان یک قطره انس و جن برست

چون که باران جست آن روضه ی بهشت
چون نجوید آب شوره خاک زشت

ای اخی دست از دعا کردن مدار
با اجابت یا رد اویت چه کار؟

نان که سدّ و مانع این آب بود
دست از آن نان می بباید شست زود

خویش را موزون و چست و سخته کن
زآب دیده نان خود را پخته کن

در عرفان یک قطره اشک دیده از روی صدق و نیاز واقعی، به هزاران عمل مذهبی و ریاضت طاقت فرسا برتری دارد. مولانا میفرماید هدف خداوند و اساتید معنوی حاکم بر جهان از رنج و مشقت انداختن بر دل و جسم مردم (و بویژه سالکان و عارفان که دچار درد و رنجهای بسیار بیشتری می شوند)، این است که بیادشان بیاورند هدف چیز دیگری است و بازی در دنیا و نقشهای خود را جدی نگیرید. برای اینکه به دعا و یادآوری خدا تشویق شوند، برخی خواسته ها را بعد از دعا اجابت میکنند. تنها در درد و رنج و مصیبت است که انسان به یاد خداوند و سرمنشأ خود می افتد و از صدق و اخلاص درخواست میکند. نمی داند که همه اینها برای یاد آوری جانان کارگردانی و مهندسی شده بود و چند قطره اشک صیقل دهنده که از کاسه دیده بر شوره زار دل میچکد باعث ترقی در حلقه های معنوی خواهد شد. مولانا میفرماید حتی اگر وضع مالی خوب و زندگی بی درد سر مانع ریختن این چند قطره اشک و دعا کردن خالصانه میشود، آنرا از بین ببریم و یا خود را در درد سر جدید بی افکنیم (در این مورد باید دقت کرد که در حد توان و فهم ما نیست و از اعمال احمقانه و خود سرانه بدون نظارت استاد اکیدا" خودداری نمائیم.(

 

چه وقتها براى دعا کردن مناسبتر است

 

امام صادق علیه السلام : بر شما باد به دعا کردن بعد از نمازها چه اینکه چنین دعاهایى مستجاب است .

امام باقر علیه السلام : همین که شب جمعه فرا رسد خداوند عزوجل مى فرماید: آیا دعا کننده اى هست که جوابش دهم . آیا درخواست کننده اى هست که عطا کنم او را. آیا استغفار کننده اى هست که بیامرزم او را. آیا توبه کننده اى هست که توبه اش را بپذیرم .

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : بهترین وقت دعا سحرگاهان است .

امام صادق علیه السلام : دعا پیش از طلوع و غروب آفتاب سنت و دستورى است واجب و مسلم همراه طلوع و غروب آفتاب .

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله : به درستى که در شب ساعتى است که هر دعاى بنده مستجاب است و آن مابین شب تا ثلث (سوم ) باقیمانده شب . گفتم : شب خاصى است از شبها یا هر شب است . فرمود: هر شب .

امام صادق علیه السلام : سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است :

1 - بعد از نماز واجب ؛

2 - هنگام آمدن باران ؛

3 - هنگام ظاهر شدن آیه و نشانه معجزه اى از طرف خدا براى بندگان خود.


در بیان اهمیت   اوقات و  امکنه در هنگام دعا کردن  ..

اوقات را در تاثیر دعا و احوال داعى ، دخلى بسزا است و اگر "ابن الوقت" و بالاتر از آن "ابوالوقت" شده اى طوبى لک و حسن ماب ..
مطلقا شب را در ادعیه و اذکار و خلوت و فکر شاءنى شایان است ..
 لیل غیب است و انسان را به غیب و باطن مى کشاند و مى رساند..
بعضى از مشایخم از استادش حکایت کرد که گفت : خداوند سبحان مى فرماید: الیل لى ..

حق تعالى فرموده است : ان ناشئه الیل هى اشد وطا و اقوم قیلا # ان لک فى النهار سبحا طویلا (مزمل : 7 – 8)

روز بر اثر کسب معاش و تحصیل معاد و تزاول هر کس در حرفه و صنعت و شغلى که دارد فراغ بال داشتن دشوار است مگر براى اوحدى از افراد که مظهر اسم شریف " یا من لایشغله شاءن عن شاءن " ! مى باشد که ضابط جمیع حضراتست و او را حضرتى از

ضرتى باز نمى دارد ... 

اما شب هنگام انزواى از خلق و انقطاع از مشاغل روز است که انسان را به  خلوت و  وحدتمى کشاند و خلوت و وحدت به  توحید مى رسانند، و تا انسان به توحید نرسیده است به ادراکات عقلى و سیر انفسى نائل نمى گردد.. که تعلق با تعقل جمع نمى شود.. و ما هر چه را که ادراک مى کنیم از حیث احدیت وجودى خود ادراک مى کنیم نه با تفرغ بال .. و سیر نفس به تعبیر علامه ابن فنارى در ((مصباح الانس )) عبارت از :تلبس نفس به احوال متعاقبه است و این احوال و ارادات نورى است که عائد نفس مستعد صافى سائر مى گردد، و شب را در صفاى نفس ‍ و عروج آن دخلى تمام است ..سبحان الذى اءسرى بعیده "لیلا " حکم روى وصف عنوانى عبد رفته است .. و من اللیل فتهجد به نافله لک عسى ان یبعثک ربک مقاما محمودا (اسراء: 2 و 80). (نکته 483 -هزار و یک نکته )) در این مقام مطلوب است .

آیات و روایات در حث و ترغیب در خلوت و تهجد شب و استغفار اسحار بسیار است . آن نیکبختى که در ورطه "من کیستم ؟" افتاد ، به دنبال درمان دردش مى رود.. و به نگهداشتن برنامه و یافتن استاد و دل به دست آوردن چاره خود مى کند و چنین کس را به شب انس سرشار است که صاحبدل است و طالب دیدار است ..

ز دل بسیار گفتى و شنیدى ،

شب دیوانه دل را ندیدى..

شب دیوانه دل یک طلسم است!

که تعریفش برون از حد و رسم است..

ادب کردى چو نفس بى ادب را ،، 

گشایى این طلسم بوالعجب را ..

دل دیوانه رندِ جهانسوز،

چو شب آید نخواهد در پیش روز!

بود آن مرغ دل بى بال و بى پر، 

که شب خو کرده با بالین و بستر..

به شب مرغ حق است و نطق حق حق،،

چو مى بیند جمال حسن مطلق..

دلى کو بلبل گلزار یار است،

شب او خوشتر از صبح بهار است..

شب آید تا که دل در محق و در طمس، 

نماید سورت واللیل را لمس..

شب آید تا که انوار الهى ،

بتابد بر دل پاک از تباهى..

خوشا صوم و خوشا صمت و خوشا  فکر،

خوشا اندر سحرها  خلوت  ذکر ..

شک نیست که مناسبات زمانیه از اتم مناسبات است چنانکه نفس کینونت در شهر الله مبارک رمضان براى نفوس مستعده اثر تکوینى دارد .. و در نزل و قدوم ماه اصب  رجب براى رجبیون شهود خاصى است ..چنانکه در ((فتوحات مکیه )) در وصف رجبیون عنوان شده است ، و چند بار این شهود خاص رجبى به بعضى از فقرا نیز روى آورده است و الحمد لله رب العالمین ..

و سید بن طاوس در کتاب ((اقبال )) گفته است : ان لاءوقات القبول اءسرارا لله جل جلاله ما تعرف الا بالمنقول (آخر باب 6 از اعمال ذى الحجه ص 527 ط 2). و برخى به "معقول" نیز شناخته مى شود ..و با شعورى مرموز ادراک مى شود..

دیلمى در باب بیست و یکم ((ارشاد القلوب )) آورده است که : قال على بن الحسین (علیهما السلام ): ان بین اللیل و النهار روضه یرتع فى نورها الابرار، و یتنعم فى حدائقها المتقون - الحدیث . مراد از روضه "ما بین الطلوعین" است ، و نور - به فتح نون - به معنى شکوفه است ..

در کتاب دعاى ((کافى )) بابى در اوقات و احوال امید اجابت دعاء است (ج 2ص 346) حدیث ششم آن به اسنادش از امام صادق (علیه السلام ) است که فرمود:

قال رسول الله (صلى الله علیه وآله ): خیر وقت دعوتم الله عزوجل فیه  الاسحار؛ و تلاهذه الایه فى قول یعقوب (علیه السلام ): سوف استغفر لکم ربى . قال : اخرهم الى السحر.

(خدای عزوجل بهترین وقت دعا را در سحرها قرار داده است..)

و بدانکه امکنه را هم چون اوقات تاثیرى خاص است و اگر فى مقعد صدق عند ملیک مقتدر قرار گرفته اى که ((لیس عند ربک و لامساء)) گوارا بادت ..

و روایات در این باب نیز بسیار است..

مفتاح الفلاح-شیخ بهایى رحمة الله علیه 

شرایط دعا کردن

  

اول : اعتراف به گناهان ؛ 

 

دوم : شکر نعمتها؛ 

 

سوم : صلوات بر محمد و آل محمد؛ 

 

چهارم : دعا کردن و حاجت خواستن ؛ 

 

پنجم : صلوات بر محمد و آل محمد

 

 

اگر دعایتان مستجاب شده مواظب سه حالت باشید

 

 اول : آن که عجب نکنى و نگویى من معلوم مى شود آدم خوبى هستم که دعایم مستجاب شد زیرا عجب و خودپسندى باعث فساد عمل و غلبه شیطان است .

 

دوم : شکر و حمد خدا نمایى که تفضل کرد بر تو به اجابت دعاى تو، بلکه مستحب است دو رکعت نماز شکر بجا آورى .

 

سوم : همین که دعاى تو مستجاب شد ترک دعا نکنى و باز در خانه خدا بروى تا بیگانه نشوى و در وقت حاجت خواستن دوباره آشنا باشى .

 

اگر دعایتان به اجابت نرسید مواظب این سه حالت باشید

  

اول : آن که مایوس نشوى از رحمت خدا، زیرا به اجابت نرسیدن دعا ممکن است به سبب گناهان تو باشد که مانع اجابت است پس درصدد رفع آن به توبه و تعذیب نفس برآى .

دوم : ترک دعا نکن .

سوم : راضى باش به تقدیر الهى تا همان رضاى تو باعث اجابت دعایت بشود.

امام حسن علیه السلام مى فرماید: من ضامنم از براى کسى که در قلب او چیزى خطور نکند بجز رضا و خشنودى به قضاى خدا این که دعا کند پس مستجاب شود.

 

دعا کردن سه حالت دارد که به هر حالتى که باشد براى انسان اجر معنوى دارد

 حالت اول : آن که صلاح بنده در آن هست و به او مى رسد و مشروط به دعا نیست و در این صورت ثمره دعا تقرب بنده است به خدا.

حالت دوم : آن که صلاح بنده در آن هست و رسیدن به آن مشروط است به دعا کردن و در این صورت ثمره دعا دو چیز است یکى رسیدن به مطلوب و دیگر تقرب به خدا.

حالت سوم : آن که صلاح بنده در آن نیست و به آن نمى رسد چه دعا بکند چه نکند و در این صورت ثمره دعا دو چیز است یکى تقرب به خدا، دوم عوض آن که در دنیا از او منع شده در آخرت به اضعاف آن به او عطا مى شود

 

دعاى پیش از دعا کردن

حضرت على علیه السلام : هر کس دوست مى دارد که دعایش رد نشود پس بخواند پیش از دعایش این دعا را.

 ماشاء اللّه توجها الى اللّه ، ماشاء اللّه تعبداللّه ، ماشاء اللّه تلطفا للّه ، ماشاء اللّه تذللا للّه ، ماشاء اللّه استضارا باللّه استکانه للّه ، ماشاء اللّه تضرعا الى اللّه ، ماشاء اللّه استعانه با اللّه استعانه باللّه ، ماشاء اللّه لا حول و لاقوه الا باللّه العلى العظیم

 

دعاى بعد از دعا کردن

 حضرت سجاد علیه السلام فرموده است : به روایت قطب راوندى در کتاب دعوات که روز عاشورا پدرم امام حسین علیه السلام در حالى که خون جوش مى زد مرا به سینه چسبانید و فرمود: پسرجان دعائى را که حضرت زهرا سلام اللّه علیها از رسول خدا صلى الله علیه و آله و او از جبرئیل آموخت و به من تعلیم داد حفظ کن از براى هر حاجت و همه و غم و پیشامد کار بزرگ و هر مصیبت مفید است و فرمود دعا کن و بگو:

 

الهى بحق یاسین و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم یا من یقدر على حوائج السائلین یا من یعلم ما فى الضمیر یا منفسا عن المکر و بین یا مفرجا عن المغمومین یا راحم الشیخ الکبیر یا رازق الطفل الصغیر یا من لایحتاج الى التقسیر صل على محمد و آل محمد و افعل بى کذا و کذا.

 و به جاى کذا و کذا حاجت بخواه

دعاهاى قرآن به کلمه ربنا

  1 - ربنا اتنا فى الدنیا حسنه و فى الاخره حسنه و قنا عذاب النار

 

201/2 پروردگارا در دنیا و آخرت به ما نیکى و احسان فرما و ما را از عذاب آتش دوزخ مصون بدار.

2 - ربنا اتنا فى الدنیا و ماله فى الاخره من خلاق

 

200/2 پروردگارا در دنیا رحمت و نعمت به ما عنایت کن هر که از رحمت تو محروم شد در آخرت بهره ندارد.

3 - ربنا اتنا من لدنک رحمه و هیى لنا من امرنا رشدا.

 

10/18 پروردگارا ما، از جانب خود بر ما رحمتى فرست و براى رشد عقلى ما وسائل هدایت و ارشاد آماده فرما.

4 - ربنا اتهم ضعفین من العذاب و العنهم لعنا کبیرا.

 

69/33 پروردگارا ما آنها که ما را گمراه نمودند عذاب آنها را دو چندان کن و از نعمتهاى خود محروم ابدى فرما.

5 - ربنا امنا بما انزلت و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین .

 

53/3 پروردگار ما، ما به تو و آنچه بر پیغمبرت فرستادى ایمان آوردیم و از رسول تو پیروى کردیم نام ما را از شهادت دهندگان به توحید و نبوت قرار ده .

6 - ربنا امنا فاغفرلنا و ارحمنا و انتخیر الراحمین .

 

109/23 پروردگار ما، ما به تو ایمان آوردیم ما را ببخش و بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین بخشندگانى .

7 - ربنا امنا فاکتبنا مع الشاهدین .

 

83/5 پروردگار ما، ما به تو ایمان آوردیم ما را در زمره گواهان توحید و موحدین قرار ده .

8 - ربنا ابصرنا و سمعنا فارجعنا نعمل صالحا انا موقنون .

 

12/32 پروردگار ما آنچه به ما وعده فرموده بودى و دیدیم و شنیدیم ما را به دنیا برگردان تا عمل صالح کنیم که ما به حشر و نشر و کتاب و معاد یقین پیدا کرده ایم .

9 - ربنا اتمم لنا نورنا و اغفرلنا انک على کل شى ء قدیر.

 

8/66 پروردگارا نور علم و ایمان را براى ما تمام گردان و ما را بیامرز که تو بر هر چیز قادر و توانایى .

10 - ربنا اخرجنا منها فان عدنا فانا ظالمون .

 

108/23 پروردگارا ما را از جهنم بیرون ببر که اگر ما دوباره عصیان کنیم ستمکاریم .

11 - ربنا اخرجنا نعمل صالحا غیر الذى کنا نعمل .

 

37/35 پروردگارا ما را از این آتش بیرون کن تا به پیروى پیغمبرت عمل صالح کنیم غیر از آنچه مى کردیم .

12 - ربنا اخرجنا الى اجل قریب نجب دعوتک و نتبع الرسل .

 

44/14 پروردگارا ما، عذاب را براى ما به تاخیر انداز و مهلت کوتاهى ده تا آنچه فوت شده جبران کنیم ما دعوت تو را اطاعت کنیم و پیغمبر تو را پیروى نماییم .

13 - ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا.

 

75/4 پروردگارا ما را از دست ستمکاران مکه نجات ده و راه فرج و نجاتى به ما بنما و یار و مددکارى براى ما بفرست که از جانب تو یاور ما باشد.

14 - ربنا استمتع بعضنا ببعض و بلغنا اجلنا.

 

128/6 پروردگارا بعضى از ما از بعض دیگر بهره مند شدیم و رسیدیم به آنچه مقرر فرموده اى .

15 - ربنا اصرف عنا عذاب جهنم ان عذابها کان غزاما.

 

65/25 پروردگارا بگردان از ما عذاب جهنم را که آن عذاب براى همیشه هلاک کننده است .

16 - ربنا اطمس على اموالهم و اشدد على قلوبهم فلا یومنوا حتى یروا العذاب الالیم .

 

88/10 پروردگارا اموال آنها را نابود ساز و دلهاى آنها را قسى و سخت گردان که ایمان نمى آورند جز به دیدن عذاب سخت .

17 - ربنا اغفرلنا ذنوبنا و اسرافنا فى امرنا و ثبت اقدامنا و انصرنا على القوم الکافرین .

 

147/3 پروردگار ما گناهان ما را بیامرز و لغزش و اسراف ما را ببخش و قدمهاى ما را در راه انجام وظیفه ثابت بدار و بر کفار نصرت و پیروزى بخش .

18 - ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و لاتجعل فى قلوبنا غلا للذین امنوا.

 

10/59 پروردگار ما بیامرز ما را و برادران ما را که در ایمان بر ما سبقت گرفتند خدایا در دلهاى ما براى گرویدگان به تو کینه و کدورتى قرار مده که تو مهربانى .

19 - ربنا انک روف رحیم .

 

10/59 پروردگار ما تو به تحقیق رئوف و مهربانى .

20 - ربنا اغفرلى ولوالدى و للمومنین یوم یقوم الحساب .

 

41/14 پروردگار ما مرا و پدر مادر مرا و همچنین مومنین را در روز حساب بیامرز.

21 - ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق و انت خیر الفاتحین .

 

89/7 پروردگار تو درى از رحمت به سوى ما و قوم ما بگشا که راه تو راه حق ات و تو بهترین گشاینده اى .

22 - ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا على القوم الکافرین .

 پروردگار ما به ما صبر و شکیبایى عنایت کن و در عبادت ثابت قدم و بر کفار پیروزى بخش .

23 - ربنا افرغ علینا صبرا و توفنا مسلمین .

 

126/7 پروردگار ما به ما تحمل و بردبارى عنایت فرما و ما را جزو تسلیم شدگان پیغمبرت بمیران .

24 - ربنا اکشف عنا العذاب انا مومنون

 

12/44 پروردگار ما عذاب را از ما دور بگردان و بر طرف ساز که ما گرویدگان به تو هستیم .

25 - ربنا انزل علینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا و اخرنا.

 

114/5 پروردگار ما از آسمان براى ما مائده و غذایى فرست که بر ما و آیندگان (روز عید) باشد.

26 - ربنا انک تعلم ما نخفى و ما نعلن و ما یخفى على اللّه من شى ء فى الارض و لا فى السماء.

 

38/14 پروردگارا تو مى دانى آنچه پنهان و آشکار عمل مى کنیم بر خداوند در آسمان و زمین هیچ کار و هیچ چیز پوشیده نیست .

27 - ربنا انک جامع الناس لیوم لاریب فیه ان اللّه لایخلف المیعاد.

 

9/3 پروردگارا تو هستى که روز قیامت روزى که در آن شک نیست اجزاء و اجساد و ابدان همه بندگانت را جمع و حشر مى کنى محققا خداوند وعده خود را خلاف نمى کند.

28 - ربنا انک انت العزیز الحکیم .

 

5/60 پروردگار ما به حقیقت تو عزیز و حکیمى و غالب و مصلحت دانى .

29 - ربنا انک اتیت فرعون و ملاه زینه و اموالا فى الحیوه الدنیا.

 

88/10 پروردگار ما تو فرعون و اشراف ملت او را به مال دنیا و تحمل نیرو داده اى تو خود مى توانى گرفت آنچه به آنها داده اى .

30 - ربنا انک من تدخل النار فقد اخزیته و ما للظالمین من انصار.

 

192/3 پروردگارا تو هستى که از روى عدالت هر که مستحق عذاب شد به آتش مى فرستى و خوار و ذلیل مى سازى و براى ستمکاران یار و یاورى نیست .

31 - ربنا اننا امنا فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار.

 

16/3 پروردگار ما، ما به تو ایمان آورده ایم پس گناهان ما را بیامرز و ما را از عذاب جهنم مصون بدار.

32 - ربنا اننا سمعنا منادیا ینادى للایمان ان امنوا بربکم فامنا.

 

193/3 پروردگار ما نداى منادى تو را که مردم را دعوت مى کرد که به خداى یگانه ایمان آورید، شنیدیم و ایمان آوردیم که تو خداى واحدى .

33 - ربنا اننا نخاف ان یفرط علینا او ان یطغنى .

 

45/20 پروردگارا ما مى ترسیم فرعون بر ما چیره و غالب شود یا طغیان نماید.

34 - ربنا انى اسکنت من ذریتى بواد غیر ذى زرع عند بیتک المحرم .

 

37/14 پروردگار ما من زن و فرزندم اسماعیل را در وادى بى آب و علف کنار خانه محترم امن تو سکنى دادم تو آنها را حفظ فرما.

35 - ربنا تقبل منا انک انت السمیع العلیم .

 

127/2 پروردگار ما ساختمان کعبه را که خانه امن توست از ما قبول فرما که تو شنونده و دانایى .

36 - ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمن لنکونن من الخاسرین .

 

22/7 پروردگار ما ما بر نفوس خود ستم کردیم و اگر تو ما را نیامرزى و به ما رحم نکنى از زیانکاران خواهیم بود.

37 - ربنا علیک توکلنا و الیک انبنا و الیک المصیر

 

4/60 پروردگار ما در هر کار به تو توکل مى کنم و از تو استعانت مى جوییم که بازگشت همه ما بسوى توست .

38 - ربنا فاغفرلنا ذنوبنا و کفر عنا سیئاتنا و توفنا مع الابرار

 

193/3 پروردگار ما گناهان ما را بیامرز و از بدیهاى ما در گذر و بپوشان و ما را با نیکوکاران قرار ده .

39 - ربنا لاتجعلنا فتنه للذین کفروا و اغفرلنا.

 

4/60 پروردگار ما، ما را براى آنها که کافر شدند سبب آزمایش قرار مده و ما را بیامرز.

40 - ربنا لاتزع قلوبنا بعد اذهدیتنا و هب لنا من لدنک رحمه .

 

8/3 پروردگار ما دلهاى ما را پس از روشن گردانیدن به نور ایمان و حق هدایت دیگر تیره مگردان و از جانب خودت رحمت فرما که تو بخشاینده اى .

41 - ربنا لیقیموا الصلوه فاجعل افبده من الناس تهوى الیهم و ارزقهم من الثمرات لعلهم یشکرون .

 

37/14 پروردگار ما من اسماعیل را در کنار خانه امن تو سکنى دادم ، تا نماز را بر پا دارند. بارالها! دلهاى مردم را مایل و راغب به مکه گردان و این سرزمین را پر برکت قرار ده تا مردم به سوى کعبه آیند و از برکات و رزق و روزى مادى و معنوى آن بهره مند گردند باشد که سپاسگزار شوند.

42 - ربنا لاتجعلنا فتنه للقوم الظالمین .

 85/10 پروردگارا ما را سبب آزمایش براى اقوام ستمکار قرار مده .

43 - ربنا لاتجعلنا مع القوم الظالمین .

 47/7 پروردگار ما، ما را با مردم ستمکار و متعدى محشور مفرما.

44 - ربنا لاتجعلنا فتنه للذین کفروا و اغفرلنا ربنا انک انت العزیز الحکیم .

 6/60 پروردگارا ما را فتنه و امتحان براى آنان که کافر شده اند قرار مده و ما را بیامرز. پروردگارا محققا تو عزیز و حکیمى .

45 - ربنا لاتواخذنا ان نسینا او اخطانا.

 

286/2 پروردگارا ما را به نیسان و غفلت و خطا و فراموشى مگیر و هشیار و بیدارمان دار.

46 - ربنا لم کتبت علینا القتال لولا اخرتنا الى اجل قریب .

 

77/4 (کفار گفتند) پروردگارا چرا بر ما جنگ واجب کردى و نگذاشتى به اجل خود بمیریم (بگو بدون پیکار چیزى به کسى نمى دهند)

47 - ربنا لولا ارسلت الینا رسولا فنتبع ایاتک و تکون من المومنین .

 

48/28 پروردگارا اگر براى ما پیغمبر و رسولى مى فرستادى آیات فرمان تو را پیروى مى کردیم و ایمان مى آوردیم .

48 - ربنا لولا ارسلت الینا رسولا فنتبع ایاتک من قبل ان نذل و نخزى .

 

135/20 پروردگار ما چرا براى ما پیغمبرى نفرستادى تا آیات تو را پیروى کنیم و

به خوارى و خزیان نیفتیم (گفتار کفار است )

49 - ربنا لیضلوا عن سبیلک

 

88/10 پروردگارا فرعون و فرعونیان مردم را از راه گمراه کردند.

50 - ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار

 

193/3 پروردگارا تو هیچ چیز را باطل نیافریدى تو منزهى پس ما را از عذاب آتش نگاهدار.

51 - ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم ایاتک و یعلمهم الکتاب و الحکمه و یزکیهم انک انت العزیز الحکیم .

 

129/2 پروردگارا در ذریه من پیغمبرى برگزین و برانگیز که آیات تو را بر آنها بخواند و علم و دانش و کتاب و حکمت به آنها بیاموزد و نفوس آنها را تزکیه و تهذیب نماید. تو محققا عزیز و حکیم و غالب و مصلحت دانى .

52 - ربنا و لا تحمل علینا اصراکما حملته على الذین من قبلنا.

 

286/2 پروردگارا بار گناه را بر ما گران مفرما آنچنان که بر پیشینیان ما نمودى .

53 - ربنا و اتنا ما وعدتنا على رسلک و لاتحزنا یوم القیامه انک لا تخلف المیعاد.

 

194/3 پروردگارا ما را به صلاح آر، آنچه بر زبان پیغمبرانت از عطا وعده فرمودى به ما هم عنایت کن و روز قیامت ما را خوار و ذلیل و بینوا مفرما محققا وعده هاى تو خلف نمى شود.

54 - ربنا واجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا امه مسلمه لک و ارنا مناسکنا و تب علینا انک انت التواب الرحیم .

 

128/2 ابراهیم گفت : پروردگارا دلهاى من و فرزندم اسماعیل را تسلیم خودت بگردان که همه دلها به دست توست و از ذریه من امتى مسلمان قرار ده ، که تسلیم اراده و رضاى تو باشند و مناسک و روش حج خانه خود را به ما بیاموز، و توبه ما را بپذیر که تو بسیار توبه پذیر و بخشنده و مهربانى .

55 - ربنا و ادخلهم جنات عدن التى وعدتهم و من صلح من ابائهم و ازواجهم و ذریاتهم انک انت العزیز الحکیم .

 

8/40 فرشتگان گویند: پروردگارا این بندگان پرهیزگار را وارد بهشت عدن خود ساز که به آنها وعده داده اى و هر کس از آنها از پدرانشان و ذریه شان صالح بودند همه را داخل بهشت فرما که تو بر همه چیز غالب و دانایى .

56 - ربنا وسعت کل شى ء رحمه و علما فاغفر للذین تابوا و اتبعو سبیلک و قهم عذاب الجحیم .  

7/40 پروردگارا تمام موجودات در احاطه علمى و رحمت واسعه تو هستند پس بیامرز آنها که توبه کردند و پیروى پیامبران تو نمودند و به راه تو رفتند و آنها را و آنها را از عذاب جهنم نگاهدار یعنى عذاب جهنم براى آن طبقه مطیع به وقوع نپیوندد و پیش نیاید.

57 - ربنا و لاتحملنا ما لاطاقه لنا به واعف عنا و اغفرلنا و ارحمنا انت مولینا فانصرنا على القوم الکافرین .

 

286/2 پروردگارا ما طاقت تحمل بار گران را نداریم ما را ببخش و عفو کن و بیامرز که تو صاحب اختیار ما هستى خدایا ما را بر کفار پیروزى ده .

58 - ربنا و تکون من المومنین

 

28/6 پروردگارا ما از گروندگان به توحید و یگانگى تو مى باشیم .

59 - ربنا یعلم انا الیکم لمرسلون .

 

17/36 پروردگار ما بهتر مى داند که ما را به رسالت به سوى شما فرستاده تا راه توحید را به شما بنماییم .

60 - ربنا رب السموات و الارض لن ندعوا من دونه الها.

 

14/18 پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمین است ، هرگز ما معبودى غیر از او نمى گیریم .

61 - ربنا هولاء شرکاونا الذین کنا ندعوا من دونک .

 

86/16 پروردگارا این گروهند شریکان ما که ما را دعوت مى کردند غیر از تو را پرستش کنیم .

62 - ربنا الذى اعطى کل شى ء خلقه ثم هدى .

 

51/20 پروردگار ما، کسى است که همه موجودات را آفرید و هدایت به کمال فرمود.

63 - ربنا باعد بین اسفارنا و ظلموا انفسهم .

 

19/34 (مردم توانگر یمن به درویشان حسد بردند و گفتند:) پروردگارا بین شهرهاى یمن تا شام را سرزمین خشک قرار ده تا درویشان نتوانند بدون زاد و راحله سفر کنند. آن مردم بدین دعا به خود ستم کردند.

64 - ربنا غلبت علینا شقوتنا و کنا قوما ضالین .

 

107/23 پروردگارا شقاوت بر ما غلبه یافت و گمراهى گریبان ما را گرفت و ما به خود ستم کردیم .

65 - ربنا هولاء اضلونا فاتهم عذابا ضعفا من النار.

 

38/7 پروردگارا این بت ها و بت پرستان ما را گمراه نمودند عذاب آتش آنها را دو جندان کن .

66 - ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما.

 

47/25 پروردگارا زنان و فرزندانى به ما عنایت فرما که اسباب رو سفیدى و چشم روشنى ما بشوند. خدایا ما را پرهیزکار و پیشوایان پارسا قرار ده ، یا براى ما پیشوایان پرهیزکارى بگمار.

67 - ربنا هولاء الذین اغوینا اغویناهم کما غوینا تبرانا الیک ما کانوا ایانا یعبدون

 

63/28 پروردگارا کسانى که ما را گمراه نمودند تو گمراهشان کن آن چنان که ما را گمراه نمودند، بتها مى گویند ما هم از آنها بیزاریم و هرگز ما را عبادت نکردند بلکه خود را عبادت کردند و پرستیدند.

درباره اهمیت و فضیلت  آیه‌الکرسی

عبدالله بن عوف گفته است: شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ‌های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار؛ من هم شمردم 50 درب داشت.

بعد گفتند: خانه‌هایش را بشمار. دیدم 175 خانه بود. به من گفتند این خانه‌ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم.
صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم.

او گفت: معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می‌خوانی. گفتم: بله؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی. گفت برای اینکه این آیه 50 کلمه و 175 حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت: هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی‌های مرگ بر او آسان می‌شود.

1. آیه الکرسی نوری از آسمان است.

2. آیه الکرسی آیتی از گنج عرش است.

3. آیه الکرسی باعث ایمنی در سفر است.

4. آیه الکرسی اعلاترین نقطه قرآن است.

5. ذکر رسول مکرم اسلام در بستر؛ خواندن آیه الکرسی بود.

6. با خواندن آیه الکرسی انسان دچار هیچ‌گونه آفتی نخواهد داشت.

7. برای رفع فقر آیه الکرسی مؤثر است و کمک الهی از غیب می‌رسد.

8. همه چیز در آیه الکرسی است یعنی کرسی گنجایش آسمان‌ها و زمین را دارد.

9. در تنهایی آیه الکرسی بخوانی باعث رفع ترس می‌شود و از سوی خدا کمک می‌رسد.

10. آیه الکرسی رادر نمازها؛ روزها؛ شبهای ایام هفته؛ سفرها و در نماز شب و دفن میت بخوانید.

11. هنگام خواب نیز آیه الکرسی بخوانید زیرا باعث می‌شود خداوند فرشته‌ای نگهبان و محافظت بگمارد تا صبح سلامت بمانی.

12. هر گاه از درد چشم شکایت داشتی آیه الکرسی بخوانید و آن درد را اظهار نکنید آن درد برطرف می‌شود و از آن عافیت می‌طلبید.

13. پیامبر اسلام (ص): در خانه‌ای که آیه الکرسی خوانده شود ابلیس از آن خانه دور می‌شود و سحر و جادو در آن خانه وارد نمی‌شود.

14. آیه الکرسی پایه و عرش الهی است و هدف از خواندن آن این است که مردم در عبادت جز خداوند کسی را نپرستند و به ذلت فرو نروند و روح یکتاپرستی ایجاد کنند و از بندگی ناروا آزاد شوند و آیه الکرسی عقلها را بیدار و اله حقیقی را معرفی و خدای دانا و توانا را به مردم می‌شناساند.

15. وقت غروب 41 بار آیه الکرسی را بخوانی حاجت‌روا می‌شوی.

 

- فضیلت و چگونگی نماز تسبیح یا نماز جناب جعفر طیار :

 آیا برایت ده چیز نگویم و ده خدمت نکنم؟ (یعنی چنان عملی برایت بگویم که از آن ده فائده بزرگ به تو حاصل شود و آن عملی است) که هر گاه آنرا انجام دهی خدای متعال تمام گناهان ترا مورد عفو قرار میدهد:
1-
گناهان گذشته را.
2-
گناهان بعدی را.
3-
گناهان قدیم را.
4-
گناهان جدید را.
5-
گناهان قصدی و به دانسته را.
6-
گناهان نادانسته را.
7-
گناهان صغیره را.
8-
گناهان کبیره را.
9-
گناهان پوشیده را.
10-
گناهان علنی را.
(
و آن عمل نماز تسبیح است و طریق آن چنین است که)

چهار رکعت نماز بخوان و در هر رکعت سورۀ فاتحه را با سوره دیگری قرائت کن و چون از قرائت رکعت اول فارغ شدی در حال ایستاده پانزده بار بگو: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر، و پس از آن رکوع کن و در رکوع همین کلمه را ده بار بگو سپس سر را از رکوع بالا کن وده بار در قومه بگو، بعداً به سجد برو و ده بار در سجده بگو، آنگاه سر از سجده بالا کن و ده بار در جلسه بگو و باز به سجده برو و در سجده ده بار بگو و باز سر از سجده بال کرده (قبل از ایستادن به رکعت دوم) ده بار بگو، و در هر چار رکعت، اینگونه عمل کن در هر رکعت هفتاد و پنج بار 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد