خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود .  حسین الهی قمشه ای

خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود . حسین الهی قمشه ای

این صفحه با اجازه و عنایت حضرت حق , به انتشار مطالب ادبی , عرفانی و تاریخی ایرانی اسلامی می پردازد و کپی برداری ازهمه مطالب آن برای عموم آزاد است
خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود .  حسین الهی قمشه ای

خراباتیان ///خرابات آنجاست که عاشق ، طاق و رواق خود پرستی را خراب می کند و خانه اش در نور خدا غرق می شود . حسین الهی قمشه ای

این صفحه با اجازه و عنایت حضرت حق , به انتشار مطالب ادبی , عرفانی و تاریخی ایرانی اسلامی می پردازد و کپی برداری ازهمه مطالب آن برای عموم آزاد است

مراتب موت ارادی به بیان حضرت شاه نعمت الله ولی کرمانی

مراتب موت ارادی به بیان حضرت شاه نعمت الله ولی کرمانی


Image result for ‫شاه نعمت الله ولی‬‎

1- توبه :

توبه کن از دنیا و لذات آن               تا در آیی در بهشت جاودان


Image result for ‫شاه نعمت الله ولی‬‎

توبه را سه مرتبه است عام ، خاص و خاص الخاص .:

و اما توبه خاص الخاص عبارتست از مراجعت به حضرت عزت به عین ارادت ، چناکه در موت حقیقی مراجعت است به غیر ارادت .

و ترگ جمیع معاصی و ذنوب کردن و ذنوب و گناه آن است که ترا محجوب می گرداند از خدای تعالی از همه مراتب دنیا و عقبی .

و ترگ جمیع معاصی و ذنوب کردن از برای  خاص الخاص واجب است که ترک محبت غیر محبوب کند به عشق مطلوب چه اگر همه وجود او باشد . که فرمودند : وجودک ذنب لایقاس به ذنب .. یعنی وجود تو گناهی یست که هیچ گناهی با حدش نرسد .

بشنو زمن ای یار گذرکن زمناهی                    رو توبه کن از خویش که یک باره گناهی


Image result for ‫سخنان شاه نعمت الله ولی‬‎

2- زهد :

و زاهد پرهیزکار باید بیرون آید خلوت خانه لذت جسمانی و تزهد نماید از متاع دنیایی چنانکه در هنگام موت اضطراری .

وحقیقت زهد آنست که تزهد نمایی به اراده از دنیا و اخرت .

3-توکل :


4- قناعت :

قناعت کن زدون حق و گرنه دون دنیایی     مخواه از غیر او چیزی اگر تو مرد دانایی

الا بقدر ما لابد از برای قوت طاعت

5- عزلت :


6- مداومت ذکر:


7- توجه  :

کلی زسر وجود برخیز     و آنگاه توجهی بحق کن

و اگر مقامات انبیا و اولیا بر تو عرض کنند التفات نباید نمود حتی لحظه ای به اعراض از معبود .

ما را به غیر او نبود التفات هیچ      زیرا که نیست جز کرم او نجات هیچ


8- صبر :

الصبر حبس النفس عن الشکوی بغیر الله لا الی الله

و شکایت بر سه وجه است :

اول شکایت از حبیب به غیر حبیب و آن اقتضای بیزاری می کند از یاری.

دوم شکایت از غیر حبیب نزد حبیب و آن شرک است در محبت حبیب

سوم شکایت از دوست پیش دوست و ان عین توحید و محض تفرید است .



9-مراقبت :

باید حول و قوت و قدرت از خود بیرون کند  همچون موت



10- رضا :

که هرچه آن خسرو کند شیرین بود

و رضا بیرون آمدن است از رضای نفس خود و در آمدن در رضای خدای تعالی  به تسلیم احکام ازلیت و تفیض امور کلی و جزوی به حضرت مقدر تقدیر و تدبیر ابدیت بلا اعراض و اعتراض و بدان که رضا ترک اعتراض است بر افعال و اقوال محبوب و با ژاکی نفس بقضائه و قدره .

ازکوچه اعتراض دیگر مگذر       بشین بسرکوی رضا باقی عمر

بیا و ترک رضا و مراد خویش بگو    بدان صفت که رضایت رضای او باشد

که فرمود : رضی الله عنهم و رضو اعنه

و شیر مردی که از اوصاف ظلمانیت مرده شود حی غفور به هدایت نامحصور و به نور عنایت نامتناهی اورا زنده گرداند.

چون زنده شود زندگیش اوباشد      والله بخدا که مرد نیکو باشد

Related image

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد